MENU

Mibe kerül az élmény? (II.)

800
2

Már korábban megírtam a ‘Bébi Cápa’ kapcsán egy bejegyzést, hogy mibe kerül a MINIzés élménye valójában. Ezt a bejegyzést, itt megtalálod: Mibe kerül az élmény? (I.) Most, nagyjából másfél együtt töltött év után eljött az ideje, hogy a Clubbyról is írjak egy összefoglalót az eddigi javításokról, karbantartásokról.

Az alany egy 2011-es MINI Clubman Cooper SD, amit 136.880 km futásteljesítménnyel vásároltam – a korábbiakhoz hasonlóan – hétvégi, hobbi használatra. Aki kíváncsi a technikai részletekre: N47C20A motorkód, 105 kW – 143 LE, Aisin GA6F21WA automata váltó.

Az előélet

Az autó eredetileg Franciaorszából származik, ahol egy gazdája volt. Majd élt egy rövid ideig Németország észak-keleti részén, ahol egy lengyel hölgy tulajdonában volt. Tőle vásárolta meg 2019-ben az az úriember, aki behozatta Magyarországra és akitől én vettem. Itt érdemes megjegyezni, hogy amennyiben lekérdezzük az autót a JSZP SZÜF szolgáltatási platformon, ott többszöri magyarországi átírást jelez, ám ez annak köszönhető, hogy itthon cégről magánszemélyre, majd magánszemélyek között a családon belül vándorolt a tulajdonjoga az autónak.

Korábbi, külföldi életéből az autónak fennmaradt néhány szervizdokumentuma az utókornak, de semmi, konzisztensen végigkövethető nem szűrhető le belőlük, ezért erről nem is nyilatkoznék. Megvásárlás után átesett egy megbontás nélküli átvizsgáláson és két szerelő véleménye alapján is “jól karbantartott”, “korához képest kiemelkedő” állapotban van az autó.

Nagyobb karbantartások, amiket még az autó hozzám kerülése előtt – igazoltan – elvégeztek:

  • 123.500 km-nél a vezérlés cseréje;
  • 126.000 km-nél a váltóolaj és szűrő cseréje
Megvásárlás

Az autót 3.125.000 forintért vásároltam, ehhez hozzájött 57.750 ft vagyonszerzési illeték, 18.500 ft eredetvizsga és 12 ezer forint okmányirodai illeték. Az éves biztosítás – tekintve, hogy nem első számú autó volt – 62.400 forintba került.

A megvásárlás előtt nem sokkal, 135 ezer kilométernél történt egy időszakos szerviz az autón, melyet az előző gazdája számlával, munkalappal és fényképekkel is igazolt, így – tőlem nem megszokott módon – ezt nem csináltattam meg azonnal. Korábban még sosem találkoztam eladóval, aki ennyire precízen dokumentálta volna az autóinak karbantartását egészen az eladás pillanatáig. Ez számomra egy pozitív meglepetés volt.

Összesen: 3.275.650 forint

Szervizek és karbantartások

Az autót ősszel vásároltam és tekintve, hogy én télen nem vagy csak nagyon ritkán használom a MINIket, így tavaszig csak kisebb szépészeti beavatkozások történtek:

  • 2 db kavicsfelverődés kijavítása a szélvédőn – 16.000 ft
  • hátsó ablakok hővédő fóliázása – 30.000 ft
  • napfénytető hővédő fóliázása – 14.000 ft
  • szélvédő sötétítőcsík fóliázása – 6.000 ft
  • első ablakok hővédő (nem)fóliázása – 18.000 ft
  • króm díszítő elemekre fekete fólia méretre vágása – 10.000 ft

Összesen: 94.000 forint

Tavasszal aztán megkezdődött az érdemi munka az autón, néhány elhasználódott elem, alkatrész cseréjével, illetve ezzel egy időben egy kis fejlesztésre is sor került:

  • jobbos ajtó gumikéder – 45.747 ft
  • vízpumpa – 39.823 ft
  • fagyálló – 11.625 ft
  • antenna talp – 42.659 ft /használt/
  • gyári 8 cm sport antenna – 11.500 ft
  • jobbos külső kormánygömbfej – 11.767 ft
  • futómű állítás – 10.000 ft
  • hátsó féktárcsa pár – 40.394 ft *
  • hátsó fékbetét szett – 25.780 ft *
  • hátsó féktárcsa csavar – 979 ft
  • első féktárcsa – 69.150 ft *
  • első fékbetét szett – 22.688 ft *
  • első féknyereg *
    /Fentebb megcsillagoztam néhány fékalkatrészt. Ez azért van, mert azok szériában valamivel olcsóbbak, mint az itt megjelölt árak, tekintve, hogy az én autómra felkerült a John Cooper Works fék szett. A nyereg árát, lentebb, a kiegészítők résznél találod./
  • első fék beszerelő készlet – 5.022 ft *
  • fékfolyadék – 9.700 ft

Összesen: 346.834 forint

Mindezek után következett egy – karbantartás szempontjából – eseménymentes szezon, amiben a Clubbyval elmentünk a tengerpartra, résztvettünk több hazai MINIs eseményen és szeltük az utakat együtt. A szezon végére, tekintve, hogy az előző 135 ezer kilométernél történt időszakos karbantartáshoz képest az autó megtett 8500 km-t, elérkezett a következő éves szerviz ideje:

  • olajszűrő – 14.163 ft
  • motorolaj – 37.000 ft
  • légszűrő – 8.649 ft
  • pollenszűrő – 5.434 ft
  • első ablaktörlő lapát – 2.812 ft
    /nem minőségi márka, ez volt polcon, amikor kellett, de azóta bevált/
  • klímatisztító hab – 2.673 ft

Összesen: 70.731 forint

Télen az autó ismét pihent, nagyjából 2000 kilométert tett meg azokon a napokon, mikor szép idő volt. Sajnos keletkezett egy olajfolyás, így a tavaszi karbantartásba ennek okának kiderítése és orvoslása is belekerült. Ezen kívül egy kisebb futómű karbantartás is történt tavasszal:

  • szelepfedél – 151.989 ft
  • vezérműtengely jeladó tömítés – 1.838 ft
  • porlasztó tömítések – 2.388 ft
  • első toronycsapágya – 45.136 ft
  • első stabilizátor szilentek – 5.622 ft
  • első lengéscsillapító porvédő készlet – 8.467 ft
  • első stabilizátor pálcák – 13.416 ft
  • futómű állítás – 10.000 ft

Összesen: 238.856 forint

A futómű karbantartással egyidejűleg bekerült egy Eibach ültetőrugó szett is, de csak 134 km-t volt az autóban egy próba idejére. Akármennyire is jó lett tőle az autó útfekvése és kezelhetősége, annyira alacsony lett tőle, hogy a magyar utakon nem lett volna használható vele, így sajnos azonnal ki is került belőle. Nem mertem megkockáztatni, hogy leszakítsak valamit az autó aljáról egy úthibán.

A – részben – felújított futóművel érdekes dolgok kerültek napvilágra. Tekintve, hogy az egész autó feszesebb lett, nem sokkal a szerviz után megjelent egy eléggé idegesítő, kopogó hang, ami nem minden egyes gödörnél jelentkezett, csak néha – néha. Ezzel együtt az autóban keletkezett egy rezgés is, ami érezhető volt a kormányon, és a beltéri műanyagok is hallatták a hangjukat.

Ezen kívül érezni kezdtem, hogy az automata váltó picit darabosabban vált, mint korábban. Nah, nem kell semmi extrémre gondolni, valószínűleg, ha akkor ültem volna be először az autóba, semmi fel sem tűnt volna. Csak azt éreztem, hogy nem annyira finoman dolgozik, mint amikor megvettem az autót. Így egy újabb szerviz következett, ahol kiderítették és orvosolták a kopogás és rezgés forrását, illetve váltóolajat és szűrőt is cseréltek:

  • motortartó bak – 59.388 ft
  • váltóolaj – 17.500 ft
  • váltóolaj szűrő és tömítés készlet – 33.082

Összesen: 109.970 forint

Itt tartunk jelenleg a szervizben és karbantartásokban.

KIEGÉSZÍTŐK, TARTOZÉKOK ÉS EGY KIS UPGRADE

Természetesen, ehhez az autóhoz is megvettem minden hasznos és felesleges vackot, hogy egyedivé tegyem és a saját ízlésemre alakítsam. Itt egy lista, a teljesség igénye nélkül, hogy mi az, amit megvettem az autóra – autóhoz:

  • 3.5 cm “hangyaf@sz” antenna – 2.810 ft
  • JCW első féknyergek – 447.894 ft
    /a fentebb említett… egy korábbi autómról raktam át, amin új kora óta 4632 km-t futottak/
  • MINI R112 felni szett (festéssel) – 162.000 ft /használt/
  • gumiszőnyeg szett – 15.123 ft
  • UltraGauge EM Plus – 40.500 ft /korábbi autómból/
  • multi kormány – 8.000 ft /használt, korábbi autómból/
  • kormány újrabőrözése – 30.000 ft
  • JCW oldaljelző pár – 45.000 ft
  • LED oldaljelző – 8.388 ft
  • MINI R111 felni szett – 60.000 ft /használt/

Összesen: 819.715 forint

Tankolás, fogyasztás

Tekintve, hogy a korábbiakkal ellentétben ez egy dízel MINI, a fogyasztása nagyon kedvező, még dinamikusabb használat mellett is. Az autó fogyasztását a tényleges tankolások alapján tudom megmondani. Minden tankoláskor a spritmonitor nevű alkalmazásban vezettem a mennyiségeket, az összegeket és a kilométer óra aktuális állását. Itt az összesítés az első kb. 10 ezer kilométerről:

  • megtett távolság: 10.198 km
  • tankolt mennyiség: 675,92 liter
  • tankolások összköltsége: 402.136 forint
  • átlagfogyasztás: 6,6280 liter/100 km
  • átlagos üa. költség: 3.943,28 forint/100 km
Összegzés

Ahogy azt már korábban is írtam, fontos szem előtt tartani, hogy egy MINI-t nem csak meg kell venni, fenn is kell tartani. Illetve vásárláskor a hirdetett autók árait a fentebbi – és ezekhez hasonló – karbantartási költségek tükrében kell összehasonlítani. Egy olcsó autón ezeket valószínűleg nem végezték el, Te fogod.

Az itt feltüntetett számokhoz hozzá tartozik, hogy én mindenből gyárit, vagy gyárihoz közeli minőségű utángyártott alkatrészt szereltettem be az autóba. Ha valaminek egy picit már hangja volt, vagy elhasználódottnak tűnt, már cseréltük is. Az alkatrészek árai a kiskereskedelmi árak, nyilván sokan meg tudják szerezni ezeket olcsóbban, de amennyiben nincsenek ilyen kapcsolataid, ezekkel számolhatsz. Munkadíjakat nem tüntettem fel, tekintve, hogy azok folyamatosan változnak, így nem lenne releváns. Itt vannak a számok az első kb. 10 ezer km alatt:

  • megvásárlás és karbantartás: 4.136.041 ft
  • kiegészítők, tartozékok és upgrade: 819.715 ft
  • tankolás: 402.136 ft
  • összesen: 5.357.892 ft

Az autóm szervizelését Robi barátom végezte (Pécsen), akinek az elérhetőségeit megtaláljátok a www.dantesol.hu weboldalon. Ajánlom mindenkinek, aki szereti a megbízható és precíz munkát!

A használt alkatrészeket a Schnitzer Car Parts-tól és a BRG MINI-től szereztem be.