Ahogy az a márka-csoportokban is látszik, sok ember szeretne MINI-t vezetni. Kétség nem fér hozzá, hogy megvan a maga egyedisége, a tradicionális kinézete és a sportos vezetési élmény, amit ad. De mibe kerül ez az élmény?! Itt egy kis összesítő, hogy mennyibe került a ‘Bébi Cápa’ a megvételtől egészen addig az állapotig, amilyenben a túrákon – találkozókon láthattátok.
Az alany egy 2009-es MINI Cooper S, amit 149.058 km futásteljesítménnyel vásároltam hétvégi, hobbi használatra. Aki kíváncsi a technikai részletekre: N14B16A motorkód, 128 kW – 174 LE, manuális váltó.
Az előélet
Az autóhoz új kora óta megvolt minden szerviz dokumentum: szervizkönyv, a bejegyzésekhez tartozó számlák és munkalapok. Az első olajcsere, mint ahogy a MINI 2009-ben előírta, 30.838 km-nél történt, majd nem sokkal később, 46.714 km-nél, már cserélni kellett a vezérműlánc feszítőt. Ezzel a szervizzel egy időben rátöltöttek az olajra, mert még ugye nem járt le a második 30 ezres olajcsere periódus. 54 ezer kilométernél – a mostanra már típushibává vált – turbo olajzócső cseréje volt szükséges, itt még mindig csak rátöltöttek egy liter olajat. A második olajcserét 56.244 km-nél kapta meg az autó, ahol az 50 ezres szerviz kapcsán cserélték a gyújtógyertyákat is. Így vegyél megbízható szerviz múltú autót Németországból! Betartják a gyártó által előírt 30 ezres olajcsere intervallumokat.
Amit még fontos megemlíteni, hogy 102 ezer kilométernél utólagosan felkerült a turbo hővédőpajzsa. Ez egy pici fémdarab, ami – valamilyen szinten – meggátolja, hogy a forró turbo beleégesse az olajat a saját olajzócsövébe. Az alkatrész gyári visszahívás keretein belül került fel. Ha turbos, benzines, N14-es motorral szerelt MINI-d van, mindenképp ellenőriztesd a márkaszervizzel, hogy a Te autódon megcsinálták-e korábban ezt a módosítást!
Valószínűleg – az előzőekben leírt – turbo olajzócső többszöri meghibásodása okán 102.981 km-nél cserélték a teljes turbot. Nagyobb javítások, amiket még az autó hozzám kerülése előtt elvégeztek:
- 104.347 km-nél a magasnyomású üzemanyag pumpa cseréje;
- 121.197 km-nél a vezérlés készlet (lánc, feszítők, vezetők és VANOS kerék) cseréje;
- 130.927 km-nél a stabilizátor szilentek cseréje – itt az alkatrész nem nagy tétel, azonban nagy munka
Megvásárlás
Az autót 2.150.000 forintért vásároltam, ehhez hozzájött 83.200 ft vagyonszerzési illeték, 18.500 ft eredetvizsga és 12 ezer forint okmányirodai illeték. Az éves biztosítás – tekintve, hogy nem első számú autó volt – 64.945 forintba került. A megvásárláskor azonnal csináltunk egy kötelező szervizt, mint olaj, olajszűrő, légszűrő és pollenszűrő cseréje, illetve a fagyálló, váltóolaj és a fékfolyadék is cserére került, mert nem találtunk arra utaló dokumentumot, hogy ezeket a közelmúltban cserélték volna.
Ezen felül javítva lettek a vásárláskori átvizsgálás alkalmával feltárt hibák:
- első lengőkar szilent pár – 99.870 ft
- hátsó gátló pár – 69.430 ft
- első lengőkar pár – 50.840 ft
- gyújtógyertya szett – 31.284 ft
- kormányösszekötő pár – 64.720 ft
- ehhez tartozó futómű állítás – 8.000 ft
Ha a vásárlást, annak járulékos költségeit és a rögtön kicserélt, leszervizelt alkatrészeket és folyadékokat összeadjuk, jól látszik, hogy a 2.15 millió forintért vásárolt autó rögtön 2.720.085 forintba került. Ez az összeg még csak néhány kilométeres használatot tükröz, az autó saját magam általi használatával összefüggő karbantartások csak ez után kezdődtek.
Összesen: 2.720.085 forint
Szerviz és karbantartások
Nem sokkal a megvásárlás után, 150 ezer kilométer környékén az alábbi alkatrészek cseréje történt. Ezek többsége preventív jelleggel, bár volt köztük, ami már tényleg elhasználódott volt. Érdemes tudni, hogy MINI-k esetében célszerű egyszer szerelni. A legtöbb alkatrészhez nehéz hozzáférni, így ha már egyszer bontani kell, akkor érdemes rögtön kicserélni mindent, ami a közeljövőben elhasználódhat.
- első gátló pár – 87.576 ft
- stabilizátor pálca pár – 16.786 ft
- stabilizátor szilent pár – 4.464 ft
- lengéscsillapító porvédő gumik – 6.318 ft
- futómű állítás – 8.000 ft
- gyújtótrafó készlet – 105.140 ft
- hosszbordásszíj – 6.421 ft
- szíjfeszítő kar – 23.811 ft
- szíjfeszítő kerék – 37.847 ft
- főtengely szíjtárcsa – 30.989 ft
- főtengely szimering – 6.858 ft
- vízpumpa kerék – 27.459 ft
- hátsó ablaktörlő lapát – 4.125 ft
- xenon égő pár – 63.022 ft
- nyári gumi szett – 197.304 ft
Összesen: 626.120 forint.
A következő kb. 5000 kilométerben a következő alkatrészek lettek cserélve:
- termosztát – 45.618 ft
- termosztát átvezető cső – 28.207 ft
- fagyálló – 15.854 ft
- hátsó fékbetét szett – 20.716 ft
- hátsó fékkopás jelző – 4.434 ft
- fék javító készlet – 6.224 ft
- üzemanyag szűrő – 15.900 ft
- üzemanyag pumpa – 53.064 ft
- magasnyomású pumpa – 356.667 ft
- generátor – 620.391 ft /ebből bontott került beépítésre/
- szelepfedél tömítés – 11.989 ft
Összesen: 567.241 forint
A 160 ezer kilométerkor esedékes szerviz előtt nem sokkal, téli – hideg időben megcsörrent a vezérműlánc, annak ellenére, hogy az korábban már volt cserélve. Így 160.000 km-nél az alábbiak lettek cserélve:
- láncfeszítő patron – 25.705 ft
- vezérműlánc – 38.721 ft
- láncvezető sín – 13.578 ft
- láncvezető sín – 10.067 ft
- felső láncvezető sín – 13.822 ft
- VANOS kerék – 210.090 ft
- lánckerék (kipufogó oldali) – 22.850 ft
- lánckerék (főtengelynél) – 9.290 ft
- láncvezető csavar pár – 13.932 ft
- láncvezető csavar – 5.497 ft
- szelepfedél tömítés – 13.205 ft
- négyszöggyűrű – 4.030 ft
- olajpálca – 2.272 ft
- motorolaj – 25.820 ft
- olajszűrő – 2.722 ft
- légszűrő – 7.353 ft
- pollenszűrő – 6.151 ft
- toronycsapágy pár – 19.752 ft
- hátsó stabilizátor szilent – 2.630 ft
Összesen: 446.487 forint
Mindezekkel a javításokkal az autó típushibái nagyjából ki lettek küszöbölve és 170 ezer kilométernél már csak időszakos karbantartások lettek elvégezve, az alábbiak szerint:
- motorolaj – 25.890 ft
- olajszűrő – 3.899 ft
- légszűrő – 11.472 ft
- pollenszűrő – 6.151 ft
- hátsó féktárcsa pár – 40.394 ft *
- hátsó fékbetét szett – 25.780 ft *
- hátsó féktárcsa csavar – 979 ft
- első féktárcsa – 69.150 ft *
- első fékbetét szett – 22.688 ft *
- első féknyereg – (erről később) *
- első fék beszerelő készlet – 5.022 ft *
- fékfolyadék – 9.700 ft
Összesen: 195.235 forint
Kiegészítők, tartozékok és egy kis upgrade
Természetesen, mindenki szeretné egyedivé varázsolni a saját MINI-jét, így megveszünk hozzá minden hasznos és felesleges vackot. Itt egy lista, a teljesség igénye nélkül, hogy mi az, amit megvettem az autóra – autóhoz, amíg nálam volt. Fentebb a 170 ezres szerviznél megcsillagoztam néhány fékalkatrészt. Ez azért van, mert azok szériában valamivel olcsóbbak, mint az itt megjelölt árak, tekintve, hogy az én autómra felkerült a John Cooper Works fék szett. Tehát a lista:
- gyári 8 cm sport antenna – 11.500 ft
- Eibach ültetőrugó szett – 50.162 ft
- JCW kipufogó dob – 100.000 ft /használt/
- kipufogó kúpos csőcsatlakozó – 9.685 ft
- rezgéscsillapító cső – 4.318 ft
- kipufogó cső – 10.500 ft
- katalizátor kiváltó leömlő – 60.000 ft
- kipufogó munkadíj – 10.000 ft /egy barát által/
- JCW első féknyergek – 447.894 ft
- MINI R104 felni szett – 100.000 ft /használt/
- MINI R112 felni szett (festéssel) – 162.000 ft /használt/
- szőnyeg szett – 15.123 ft
- UltraGauge EM Plus – 40.500 ft
- hátsó ablakok fóliázása – 30.000 ft
- tetőablak fóliázása – 15.000 ft
- első ablakok (nem)fóliázása 🤪 – 18.000 ft
- multi kormány – 8.000 ft /használt/
- kormány újrabőrözése – 30.000 ft
- JCW oldaljelző pár – 45.000 ft
- Union Jack hátsó lámpa pár – 150.980 ft
Összesen: 1.314.162 forint
Tankolások, fogyasztás
Természetesen, mint minden sportos autó, a MINI is a “jobbik” üzemanyaggal megy igazán. Az autó fogyasztását a tényleges tankolások alapján tudom megmondani. Minden tankoláskor a spritmonitor nevű alkalmazásban vezettem a mennyiségeket, az összegeket és a kilométer óra aktuális állását. Itt az összesítés:
- megtett távolság: 24.786 km
- tankolt mennyiség: 2.080,85 liter
- tankolások összköltsége: 1.225.489 forint
- átlagfogyasztás: 8,395 liter/100 km
- átlagos üa. költség: 4.944,32 forint/100 km
Összegzés
A fenti számokból jól látszik, hogy egy MINI-t nem csak meg kell venni, fenn is kell tartani. A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy én mindenből gyárit, vagy gyárihoz közeli minőségű utángyártott alkatrészt szereltettem be az autóba. Ha valaminek egy picit már hangja volt, vagy elhasználódottnak tűnt, már cseréltük is. Itt vannak a nyers számok kb. 25 ezer km alatt:
- megvásárlás és karbantartás: 4.555.168 ft
- kiegészítők, tartozékok és upgrade: 1.314.162 ft
- tankolás: 1.225.489 ft
- összesen: 7.094.819 ft
Az autóm szervizelését Robi barátom végezte (Pécsen), akinek az elérhetőségeit megtaláljátok a www.dantesol.hu weboldalon. Ajánlom mindenkinek, aki szereti a megbízható és precíz munkát!
A használt alkatrészeket a Schnitzer Car Parts-tól és a BRG MINI-től szereztem be.
Miközben ezt a blogbejegyzést írtam, a sors furcsa humora, hogy a ‘Baba Cápa nagy műsora’ ment mellettem a tv-ben és a futó epizód címe ‘Mini, a medveállatka’ volt. 😂